Media Islam, Islam, Allah, Muhammad

Kategori

Berbuat Baik Kepada Allah dan Makhluqnya

Berbuat Baik Kepada Allah dan Makhluqnya.
Ini ajaran Islam adalah berbuat baik. Baik terhadap Allah dan baik terhadap sesama manusia dan makhluk2 lainnya:

Pada suatu ketika ada seekor anjing berputar-putar di sekitar sebuah sumur, hampir saja ia terbunuh oleh kehausan, tiba-tiba ada seorang pezina -perempuan- dari golongan kaum pelacur Bani Israil melihatnya. Wanita itu lalu melepaskan sepatunya kemudian mengambilkan air untuk anjing tadi dan meminumkan air itu padanya, maka dengan perbuatannya itu diampunilah wanita tersebut.” [HR Bukhari dan Muslim]

“Iman itu ada tujuh puluh lebih atau enam puluh lebih -lebihnya ialah antara tiga sampai sembilan- cabangnya. Maka yang terutama sekali ialah ucapan La ilaha illallah, sedang yang terendah sekali ialah melemparkan apa-apa yang berbahaya dari jalan. Perasaan malu -berbuat keburukan- adalah salah satu cabang dari keimanan.” (Muttafaq ‘alaih)

Dari Jabir r.a. pula, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tiada seorang muslimpun yang menanam suatu tanaman, melainkan apa saja yang dapat dimakan dari hasil tanamannya itu, maka itu adalah sebagai sedekah baginya, dan apa saja yang tercuri daripadanya, itupun sebagai sedekah baginya. Dan tidak pula dikurangi oleh seorang lain, melainkan itupun sebagai sedekah baginya.” (Riwayat Muslim)

Advertisements

Tinggalkan Balasan